Elke maand presenteert MEZZ een bekende kunstenaar die voor een maand lang zijn werk toont. Deze maand is het de beurt aan Joost van Rijckevorsel met ‘Zien/Zijn’.
Elke maand presenteert MEZZ een bekende kunstenaar die voor een maand lang zijn werk toont. Deze maand is het de beurt aan Joost van Rijckevorsel met ‘Zien/Zijn’.
Beeldkunstenaars kunnen zichzelf aanmelden door een mail te sturen naar projektor@mezz.nl. Zet in de mail een duidelijke omschrijving van je idee of stuur een ruwe versie van het beeldmateriaal.
In de jaren negentig hing Joost van Rijckevorsel rond op de kunstacademie van Den Bosch, speelde hij in diverse bands, waaronder VOBE (Djax records) en Beeble Brox, waarvoor hij respectievelijk componeerde en teksten schreef. Intussen schilderde, tekende en organiseerde hij erop los in diverse kunstprojecten en ontwikkelde hij zich steeds meer op digitaal gebied. De laatste jaren maakt Joost vaak in opdracht, in teamverband, voor erfgoed projecten multimediale belevingen, waarbij het verhaal altijd leidend is.Zijn specialisme? Dat is generalisme!
Maar naast dit alles produceert Joost ook autonoom werk, zoals het werk ‘Zien/ Zijn‘, dat te zien is in de maand november 2023 in MEZZ. Het werk gaat over de scheidslijn van kijken naar en onderdeel zijn van een kunstwerk. Het werk kenmerkt zich door composities die langzaam veranderen in een wereld die zich in snelheid opdringt en door ontregeling vragen oproept. Wellicht was ‘Geduld is een schone zaak’ een betere titel geweest, maar daarvoor ben ik nu te laat..
Maartje Simons is onder de naam Life On Marzj al sinds juli 2022 actief in de wereld van Augmented Reality. Ze heeft haar innovatieve AR-werken toegepast op kunstwerken, boeken en liveoptredens en haar werk is zowel in het binnen- als buitenland tentoongesteld. Haar nieuwste project, ‘Augmented Explorations’, is een viering van de interactie tussen kunst en publiek.
Ze heeft maar liefst vier geheime QR-codes gecreëerd, verborgen in de hoeken van de MEZZ-hal. Deze codes zijn de sleutel tot een kleurrijke en speelse wereld van AR-animaties die je kunt ontdekken en manipuleren.
In een tijd waarin het publiek niet langer slechts toeschouwers zijn, maar actieve deelnemers worden, nodigt Maartje je uit om deel te nemen aan haar meest recente creatie. Gedurende de hele maand oktober worden de projecties op de muren van MEZZ weergegeven in zwart-wit, maar zodra je de QR-codes scant, opent zich een wereld vol kleur en speelsheid.
Dompel jezelf onder in de AR-Wereld
De AR-animaties die Maartje heeft gemaakt, zijn een tikkeltje eigenzinnig en nodigen je uit om deel te nemen aan hun wonderbaarlijke bewegingen. Sommige animaties moet je activeren door op de objecten te tikken, terwijl anderen reageren op je fysieke aanwezigheid. Wandel rond, niet alleen op de vloer, maar ook in de lucht, waar je verbazingwekkende ontdekkingen kunt doen. Sta niet stil, maar blijf bewegen en verkennen!
Er zijn twee specifieke locaties in de MEZZ-hal waar je QR-codes kunt scannen: Platform A en Platform B. Zorg ervoor dat je de aanwijzingen bij elk platform nauwkeurig opvolgt om de ultieme AR-ervaring te beleven. Vergeet niet je smartphone en nieuwsgierigheid mee te nemen naar MEZZ, want hier begint jouw unieke AR-avontuur!
Matunda van Studio APVIS is een kunstenaar die voornamelijk digitaal werk maakt. Hoewel haar kunst vaak voortkomt uit technische interesses, zijn haar beelden nooit helemaal computer-gemaakt. Van virtual en augmented reality naar interactieve installaties: de lijn tussen Extended Reality en onze wereld wordt in haar werk steeds kleiner. In het kader van PROJEKTOR verwerkt ze haar animaties in een immersieve video-installatie. Deze animaties zijn ontstaan uit het beeldonderzoek genaamd EDGE, dat in samenwerking met Studio APVIS is ontwikkeld.
EDGE onderzoekt wat lijnen en figuren van licht doen met de fysieke ruimte waarin het geprojecteerd wordt. Het eindresultaat is een indrukwekkend samenspel van vormen, die vanuit verschillende kanten bekeken kunnen worden.
Matunda’s creaties nodigen ons uit om te ontdekken en te waarderen hoe digitalisering en menselijke expressie elkaar in een fysieke ruimte kunnen beïnvloeden.
De Schepping
Naast singer-songwriter is Niels Duffhues ook al jaren videokunstenaar. Net als zijn songs worden zijn video’s gekenmerkt door stemmige beelden, melancholie en tragiek. Het is bewegend beeld met veel blues gevoel.
Zijn nieuwste kunstproject ‘De Schepping’ is een regelrechte aanklacht tegen de wijze waarop de hedendaagse mens met de natuur omgaat. Het is een meerjarig audiovisueel werk dat groeit, evolueert en iedere keer weer anders van vorm is.
Uitgangspunt voor dit conceptuele werk is een door Niels Duffhues zelfgeschreven monoloog, waarin mensen vanuit de verre toekomst terugkijken op onze tijd. Die toekomstmensen beschrijven hoe in onze tijd de natuur geëxploiteerd wordt, de waanzin en de desastreuze gevolgen ervan.
Bij PROJEKTOR is enkel videobeeld te zien, maar hieronder kun je online een korte video bekijken waarmee Niels Duffhues een impressie geeft van het werk in audiovisuele zin.
MOMENTUM MEZZ
Hoe vaak gaan we voorbij aan plekken zonder ze écht waar te nemen? Staan we weleens stil bij de klank van een kruispunt of parkeergarage? Kunnen we – al is het maar voor héél even – op een andere plek zijn door simpelweg te luisteren en te kijken?
Met MOMENTUM MEZZ werkt sound/XR-artist Hans Timmermans (Budha Building) aan een catalogus van alledaagse plekken die hij vangt in geluid en beeld. Deze opname ligt aan de basis van een gecomponeerde en geïmproviseerde soundtrack die met surround technieken in een VR-ervaring beleefd wordt. De kijker vindt zichzelf terug op een plek in de wereld en krijgt de kans om ongestoord te observeren. We spitsen onze oren om de omgeving in kaart te brengen. We zoeken naar herkenning in wat we zien. Heel even zijn we er.
MOMENTUM MEZZ is als audiovisuele compositie te ervaren als installatie op het canvas van Projektor en on demand op VR-headsets, smartphones, tablets en computers. In de surround installatie kan het publiek collectief rondkijken en luisteren.
Voor PROJEKTOR ontwikkelde Luk een remix van twee oudere werken: 4Heads en Sabotage. 4Heads bestaat uit zeker 100 portretten van personen die onze cultuur, kunst en geschiedenis vormgegeven hebben. Een algoritme combineert steeds willekeurig 1/4 deel van het portret met drie andere gezichtsdelen. De schilders, fotografen, danseressen, filosofen en vrijheidsstrijders zitten in ons collectieve geheugen. Door ze op een andere manier te laten zien, wil Luk ze met elkaar verbinden, zoals ze ook in onze herinnering met elkaar verbonden worden.
Zwart (geen herkenbaar beeld) is het uitgangspunt voor Sabotage. In de oorspronkelijke video komen er door middel van video feedback analoog gegenereerde abstracte vormen in het zwart voorbij flitsen en zweven. De gekleurde vormen zijn voor PROJEKTOR vervangen door beelden uit 4Heads. De samengestelde gezichten lijken uit het niets op te komen, soms lopen er druppels zwart overheen en zie je een uitbarsting van gezichtsdelen achter een donkere wolk tevoorschijn komen.
EPIC RICK – ‘Untitled’
Onder de naam Epic Rick creëert Richard van Kruysdijk multimedia-installaties waarin de betekenis niet in het ‘verhaal’ zit, maar in de beelden zelf. Zijn persoonlijke, intense werken bevatten een aardse spiritualiteit, waarbij het ontbreken van een narratief een uitnodiging is om op een intuïtieve wijze het werk te beleven.
Richard van Kruysdijk is gespecialiseerd in hybride vormen van multimediale kunst en live performance. Hij werkt daarnaast als producer/componist en multi-instrumentalist aan uiteenlopende muziekprojecten, variërend van post-punk tot elektronische drone, van multimediale theaterproducties tot electro-industrial. Tevens is hij als componist en live-muzikant bij verschillende (inter)nationale dansgezelschappen betrokken.
Collectief het IJ
Diep verborgen in de voormalige arm van de Zuiderzee ligt een eindeloze bron van verhalen. Verhalen van mensen, honderden jaren oud, verhalen van vissen, krabben, vogels, verhalen van het water en alles en iedereen die daarbij hoort. Middels magneten zal Collectief Het IJ deze verhalen aantrekken en opvissen. We luisteren naar de geschiedenis van het water en naar de geschiedenissen van de individuen die daarmee inherent verbonden zijn. Het IJ is niet louter een rivier die de stad van Noord scheidt, ze is een karakter die een hoop met ons te bespreken heeft.
Collectief het IJ bestaat uit: Het water, de vogels, de garnalen, de mosselen, de mussen, de meeuwen en de algen, het afval, de verloren dvd-speler, de mensen, de schepen en Sjuul Joosen, Lyckle de Jong, Kim David Bots, Jelmer Wijnstroom en Gijsje Heemskerk.
Berry de Jong is ook wel bekend als hoppie buut scotch en is animator en muzikant. Dit doet hij los van elkaar, maar de disciplines komen ook samen bij het maken van muziekvideo’s, live performances en het verzorgen van visuals. Het beeldend werk is voornamelijk abstract en is vaak een vertaling van de aanwezige geluiden en emoties, of het gebrek daaraan. Het werk wordt gemaakt met diverse technieken. In het begin maakte Berry vooral gebruik van 3D-animatie, maar de laatste jaren heeft hij uitgebreid naar interactieve en directere vormen zoals video en creative coding.
HYPNOS1
Met behulp van analoge videoapparatuur is Berry op zoek gegaan naar zichzelf in stand houdende ‘loops’. De foyer doet denken aan de binnenkant van een grot en Berry zag voor zich hoe verschillende, vreemde kristal formaties uit de muren steken om de lobby te verlichten. Met videofeedback zijn bewegende texturen gemaakt die gebruikt zijn voor de basis van deze serie video sculpturen.
Lang zagen we ons zelf als kroon van de goddelijke schepping, als het belangrijkste wezen op aarde dat de natuur moest domineren. Door onze vindingrijkheid en drang naar innovatie dachten we de natuur te kunnen temmen en onze eigen leefomgeving, van alle comfort voorzien, vorm te geven.
De schaduwzijde van onze drang om te cultiveren hebben we decennialang niet onder ogen willen zien. Een op hol geslagen bio-industrie, grootschalige ontbossing, massieve koolstofdioxide uitstoot, oceanen vol met plastic en PFAS in ons drinkwater zijn slechts enkele van de vele berichten die ons bijna dagelijks via de media bereiken.
Nederland is een prachtig voorbeeld van het ‘overwinnen’ van de natuur: ons land ligt lager dan de zeespiegel en toch slagen we erin daar te kunnen wonen. Hoe lang de dijken ons nog kunnen beschermen tegen de stijgende zeespiegel is onduidelijk.
De uit de 15e eeuw stammende zeedijk op de Westkaap van Westkapelle was al ruim voor het begin van de Deltawerken het symbool van de Nederlandse strijd tegen het water.
Als de dijken dan voor cultuur staan, dan staat de zee voor natuur. De video-installatie Westcape brengt in 5 sequenties van 27 minuten de meditatieve oerkracht van de zee in beeld.
Iris Bouwmeester is beeldend kunstenaar. In Breda is ze bekend van het grote bronzen sculptuur Calypso op de ‘Glitter rotonde’ vlakbij MEZZ. Bouwmeester maakt sculpturen, installaties en tekeningen die afgeleid zijn van organische vormen. Tijdens de eerste lockdown in 2020 werkte ze dagelijks aan een tekening met potlood op papier, dit hield ze de hele periode, gedurende 72 dagen vol. Deze tekeningen zijn verzameld in het boek Corona Drawings. De analoge tekeningen zijn vervolgens omgezet naar bewegend digitaal beeld door animator Jos Meijers. De projecties in MEZZ doen soms denken aan micro-organismen zoals griepvirussen of bacteriën, maar verwijzen tegelijkertijd naar veel grotere, onbekende buitenaardse werelden.
Tijdens Ik Zie U Graag neemt video en installatie kunstenaar Benjamin Verhoeven PROJEKTOR over. De Belgische kunstenaar onderzoekt in zijn werk het beeld als medium en de (re)productie ervan door middel van audio-visuele apparatuur. Het ‘Scanning Cinema’ project is een lopend artistiek onderzoek naar het scannen van bewegend beeld. Deze scans worden terug in beweging gebracht door middel van stop-motion techniek. Zijn ‘Scanned Movements’ tijdens PROJEKTOR zijn korte ingescande loops die dienen als voorstudie voor langere videowerken. Speciaal voor Ik Zie U Graag creëert Benjamin enkele nieuwe scanned movements.
Benjamin Verhoeven studeerde aan het KASK te Gent en is een laureaat van het HISK.
Ooit was de mens een jager en verzamelaar. Jagen, verzamelen, dat is wat ze deden. De hele dag. Ze verzamelden bramen, bessen, graan en ze joegen op alles wat bewoog. Ze waren overgeleverd aan de natuur en de elementen. Om het lot gunstig te stemmen riepen ze de hulp in van een sjamaan, een intermediair tussen hen en de hogere krachten. Nu jagen de mensen ook, op koopjes en verzamelen ze oud papier of lege flessen. Zoveel is er dus niet veranderd. Jeroen de Leijer speelt de hoofdrol in deze video-installatie. Hij is intermediair tussen, ja wat eigenlijk? Hoog en laag is er niet meer en het verschil tussen links en rechts is ook niet meer zo duidelijk. De Leijer is intermediair tussen de beelden die hij opdiept uit de spelonken van zijn geest, vanuit de diepte…
De Profundis.
Collectief het IJ
Diep verborgen in de voormalige arm van de Zuiderzee ligt een eindeloze bron van verhalen. Verhalen van mensen, honderden jaren oud, verhalen van vissen, krabben, vogels, verhalen van het water en alles en iedereen die daarbij hoort. Middels magneten zal Collectief Het IJ deze verhalen aantrekken en opvissen. We luisteren naar de geschiedenis van het water en naar de geschiedenissen van de individuen die daarmee inherent verbonden zijn. Het IJ is niet louter een rivier die de stad van Noord scheidt, ze is een karakter die een hoop met ons te bespreken heeft.
Collectief het IJ bestaat uit: Het water, de vogels, de garnalen, de mosselen, de mussen, de meeuwen en de algen, het afval, de verloren dvd-speler, de mensen, de schepen en Sjuul Joosen, Lyckle de Jong, Kim David Bots, Jelmer Wijnstroom en Gijsje Heemskerk.
Bobbi Oskam is illustrator en beeldend kunstenaar, werkzaam en woonachtig in Utrecht, waar hij illustratie studeerde aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht.
Zijn werk is herkenbaar door zijn grafische, rauwe handschrift en een haast dwangmatige drive om zijn beelden te vullen. Met zijn complexe tekeningen verbeeldt hij werelden vol levendige personages en geschifte situaties. Hij reflecteert in deze tekeningen op zijn omgeving door deze te fragmenteren, opnieuw te herschikken en weer terug de wereld in te duwen. Zijn beelden komen voort uit een samenweefsel van ideeën die hij bijhoudt in de notities van zijn telefoon, referentiemateriaal uit beeldarchieven en de nodige dosis aan spontane invulling tijdens het maken. Maar ook de superheldenstrips die hij las als kind, horrorfilms en de D.I.Y.-mentaliteit van het skateboarden en de underground muziekwereld zijn van invloed op zijn werk.
Naast werk in opdracht werkt hij aan zelf geïnitieerde projecten, prints en langlopende series inkttekeningen, en exposeerde hij bij o.a. museum De Pont in Tilburg, printstudio Kapitaal en op de gevel van poppodium Paradiso.