In de nieuwe wet ‘Seksuele Misdrijven’, die 1 juli ingaat, speelt consent een centrale rol. Na de invoering van de wet is iemand strafbaar voor seksueel geweld als die wist of kon vermoeden dat de ander geen seks wilde en toch heeft doorgezet. In de week voordat de nieuwe wet ingaat, komt Rutgers in samenwerking met Tinder, met de nieuwe publiekscampagne die jongvolwassenen op weg helpt met praktische tips en voorbeelden over hoe je consent afstemt. In deze vernieuwde Ben je oké?-campagne spreken verschillende bekende Nederlanders over hun eigen ervaringen met consent en seksueel grensoverschrijdend gedrag. De video’s zijn vanaf nu te zien op sociale media en in de Tinder app. Zo maken Rutgers en Tinder jongvolwassenen bewust van het belang van consent checken.
Rutgers voerde voor deze campagne een onderzoek met een groep jongvolwassenen (18-25 jaar). Ze werden hierin gevraagd naar hun laatste seksuele ontmoeting, waaruit kwam dat zij zich veiliger voelde als de ander vaker incheckt. De hele factsheet vind je hier.
Ben je oké? is dé movement die wensen en grenzen bespreekbaar maakt. De campagne was al langer te zien in het uitgaansleven, bij studentenverenigingen, op festivals en in gemeenten met de omstanderscampagneboodschap: Zie je dat iemand te maken heeft met ongewenst seksueel gedrag? Stel de vraag: Ben je oké?. Vanaf vandaag spreekt deze campagne jou ook direct aan op je eigen gedrag. Flirten, zoenen of meer? Stel de vraag: Ben je oké? Zo weet je zeker dat je het allebei fijn vindt. Ben je oké? wordt mogelijk gemaakt door de steun van de Nationale Postcode Loterij, MAC, Tinder, VPNF en het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.
Rutgers is het onafhankelijke expertisecentrum seksualiteit in Nederland. Ze werken zowel in Nederland als in het buitenland aan seksuele en reproductieve gezondheid.